Achter de ramen
Jeannette Cornelisse2007 Centrum

Informatie

In een poging de leefbaarheid te vergroten rondom de dichtgetimmerde, historische woningen aan de Hoogte Kadijk, is door fotograaf Jeannette Cornelisse (in samenwerking Erik den Oude) een tijdelijke kunsttoepassing aangebracht.

Uit het oeuvre van Cornelisse spreekt een grote interesse in alledaagse handelingen en triviale situaties. Ook op de meest onverwachte plekken. Zo trof Cornelisse in Afghanistan een volk aan dat ondanks álles het leven van alledag probeert op te pakken. Ze fotografeerde marktscènes, mannen die een bezoek aan de barbier brengen, dames – zonder sluier – in een beautysalon en het wel en wee op een kraamafdeling van een ziekenhuis.

Ook voor het kunstwerk bij de Sibbelwoningen was het leven van alledag een belangrijke inspiratiebron voor Cornelisse. Ze vereeuwigde tien huiselijke situaties die met behulp van de computer achter de kozijnen van de desbetreffende woningen werden geplaatst. De fotocompilaties werden uitvergroot, op doek geprint en over de dichtgetimmerde ramen bevestigd. Zo wordt de suggestie gewekt dat de leegstaande woningen zijn bewoond en draagt het kunstwerk bij aan het gevoel van veiligheid in de buurt.

Over Jeannette Cornelisse

“Tijdens mijn reizen door Afrika, Midden-Oosten en Azië ben ik gefascineerd geraakt door mensen in verschillende culturen. Hun onderlinge verschillen en overeenkomsten intrigeren mij. Dat heeft mijn liefde om te fotograferen gestimuleerd. Fotografie is voor mij het middel geworden om mijn fascinaties zo mooi mogelijk vorm te geven en aan anderen over te brengen. In mijn foto’s wil ik bestaande personen en situaties zo vast leggen dat sfeer en emotie tot uiting komen in licht dat mooi, en bij voorkeur natuurlijk is. Ik streef ernaar om een verhaal in beeld te brengen en registreer daarbij liever dan dat ik ensceneer. Vanuit een brede maatschappelijke interesse en betrokkenheid voel ik me aangetrokken door opdrachten die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van mensen in diverse sociale omstandigheden.”