Informatie
Op de zijgevel van de studentenflat aan de Weesperstraat is in 1980 een grote muurschildering aangebracht door het Februaricollectief naar een ontwerp van beeldend kunstenaar Kees Romeyn. De schildering vormde destijds een protest tegen de interventie van de Verenigde Staten in El Salvador en werd vervaardigd in opdracht van het El Salvador Comité.
Met name in de jaren zeventig en tachtig maakte de muurschildering als kunstvorm een ware revival door. Geïnspireerd door de kunstwerken van Mexicaanse muurschilders als Diego Riviera en Afrikaans- en Latijns-Amerikaanse muurschilders in de Verenigde Staten, ontdekten ook Europese kunstenaars de muurschildering. Vaak werden muurschilderingen aangebracht aan het exterieur van een gebouw of in een openbaar toegankelijk gebouw om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. De muurschildering wist uit te groeien tot een populair actiemiddel en de inhoud was geregeld gericht tegen sociale of politieke wantoestanden. Zo werd begin jaren zeventig in Amsterdam een groot aantal muurschilderingen vervaardigd als protest tegen de geplande metrolijn die de sloop van vele woningen nodig maakte.
Voorbeelden van Nederlandse kunstenaarscollectieven die zich bezig hielden met het vervaardigen van geëngageerde muurschilderingen zijn Kollektief Beeldend Protest in Dordrecht en het Februaricollectief in Amsterdam.