De tuin van mijn vader
Lieve Prins2010 Centrum

Informatie

Als maatschappelijke organisatie werkt Woonstichting De Key aan de verbetering van de woon- en leefomgeving van haar huurders. Momenteel wordt het complex Sibbelwoningen aan de Hoogte Kadijk gerenoveerd. Het betreft een Rijksmonument uit 1828, bestaande uit een rij van 20 identieke huizen, gebouwd voor de werknemers van bierbrouwerij ‘De Gekroonde Valk’ die aan de overzijde van de straat was gevestigd. De Key gaat het complex duurzaam aanpakken. Het gevelbeeld blijft onaangetast, maar de woningen gaan voldoen aan de hedendaagse kwaliteitseisen en de oorspronkelijke tuinkamer wordt teruggebouwd. Ook keren authentieke details terug, zoals hardstenen trappen en smeedijzeren hekken. Om de buurt tijdens deze werkzaamheden leefbaar te houden ontwikkelde beeldend kunstenaar én buurtbewoner Lieve Prins (1948) een tijdelijk kunstproject, getiteld ‘De tuin van mijn vader’. Het kunstproject is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van Stadsdeel Centrum.

Hoewel de Sibbelwoningen bekend staan om het karakteristieke gevelbeeld aan de Hoogte Kadijk, ligt de schoonheid van het complex voor omwonenden verborgen in de diepe tuinen achter de panden, aan de Laagte Kadijk. Met hoge bomen, grillige struiken, kwetterende vogels en weelderig overwoekerde schuttingen vormden de Sibbeltuinen lange tijd een groen paradijs in het stedelijk landschap.Prins nam deze binnenstedelijke oase als uitgangspunt voor haar kunsttoepassing. Ze bekleedde het bouwhek aan de Laagtekadijk met PVC doeken waarop een dichte, strak gesnoeide haag werd geprint. Zo wordt de illusie gewekt van een achterliggende tuin. De toeschouwer wordt bovendien een kijkje áchter de heg gegund. We treffen er lenige mensen aan in acrobatische yogahoudingen, vogels van vreemde pluimage en een wasje wapperend in de wind. En alsof ze de hemelse staat van dit stukje paradijs op aarde wil benadrukken, laat Prins haar figuranten gekleed gaan in smetteloos wit.

Over Lieve Prins

Voor de Belgische Prins vormt haar vaders tuin een onuitputtelijke bron van inspiratie met eindeloze variatiemogelijkheden. De tuin symboliseert een verloren paradijs, een droomachtige, onbereikbare werkelijkheid waarin de belofte van een blijde verrassing gaat verscholen. Internationaal geniet Prins vooral bekendheid als pionier in de ‘scan art’. Met behulp van een kopieermachine en een scanner creëert Prins droomachtige, gevoelige scènes gevuld met mensen, aarde, water, vuur, bladeren, vissen en vogels.