Danser
Henk Visch1992 Centrum

Informatie

Beeldend kunstenaar Henk Visch kreeg in 1992 de opdracht een bijdrage te leveren aan het nieuw te creëren gezicht van het Oranje-Nassau Kazerneterrein. De locatie van het door Visch gecreëerde kunstwerk is niet de meest voor de hand liggende; hij plaatste een sculptuur op het dak van het gebogen bouwblok aan het Johanna ter Meulenplein.

Deze verassende plaats was enigszins uit nood geboren omdat met de plaatsing van een sculptuur op het centrale plein mogelijk de weidsheid van het plein zou worden aangetast. Bovendien bestond de kans dat het kunstwerk door de dominante omlijstende architectuur zou verbleken. Voor Visch was de plaatsing van kunst op een dak niet nieuw, eerder al werd door Visch een kameel op de Lakenhal in Rotterdam geplaatst.
 Voor het Oranje-Nassaucomplex schiep Visch Danser : een gouden, naakte figuur, balancerend op één voet, de armen opgeheven naar de hemel. Het beeld is optimistisch en sierlijk. De danser oogt trots en zelfverzekerd. De bewegelijkheid van de danser wordt benadrukt doordat het beeld met behulp van een accu op zonnepanelen per etmaal enkele tientallen centimeters opschuift, zodat hij na een reis van een jaar weer aankomt waar zijn dans was begonnen.

Oranje-Nassau Kazerne

In 1810 werd met de bouw van de Oranje-Nassau Kazerne aan de Sarphatistraat aangevangen. Het complex was bedoeld voor de in Amsterdam gestationeerde Franse troepen en ontworpen door de Franse genie-officier De Moras. De uitvoering was in handen van stadsbouwmeester Van der Hart. Toen de Napoleonistische tijd in Nederland in 1813 ten einde kwam, werd het gebouw in gebruik genomen door de Soevereine Vorst der Nederlanden Willem I (in 1815 zou hij tot koning worden gekroond) en werd de naam gewijzigd in Oranje-Nassau Kazerne.

Rond 1985 werd besloten de monumentale kazerne te restaureren en verbouwen. Behalve de renovatie van het negentiende-eeuwse pand tot woningen en bedrijfsruimten, bestond de stedenbouwkundige herinrichting van het gebied ondermeer uit de realisatie van een centraal plein, groenvoorziening, speelruimte en nieuwbouw in de vorm van een gebogen bouwblok en zes woontorens. Voor het ontwerpen van de woontorens nodigde Architectenbureau PRO zes buitenlandse architecten uit die in samenspraak elk een toren ontwierpen.

Over Henk Visch

Geboren in 1958.

Opleiding(en): 1984 Verblijf in de Ateliers Internationales de Fontevraud, Frankrijk
. 1982-1983 verblijf in New York, Ateliers PSI, VS. 
1968-1972 Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch.

Prijzen/nominaties: 2002 Beeldende Kunstprijs 
2001 Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, 1991 Kunstpreis der Stadt Darmstadt.

Overig: 2005- Professor Kunstakademie Münster, Hochschule für Bildende Künste
. 1999- kunstbijdrage in de vorm van een tekening (elke maandag) aan de column Mirza in de Volkskrant
. 1995-2001 Professor Staatliche Akademie der Bildende Kunsten Stuttgart. 1987-1991 docent Jan van Eijk Akademie, Maastricht. 
1984-1987 docent Rijksakademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam.

Exposities: 2007 Come and see before it ends, Tim Van Laere Gallery, Antwerpen
. HENK VISCH, Mathilde Höhe, Darmstadt 
Wer von uns hat recht, Städtische Galerie Fellbach
. 2006 Henk Visch at Moriyama House, Tokyo
SMAK, Henk Visch, Sculpturen, Gent 
Art Amsterdam, Galerie Ferdinand van Dieten
. 2005 Hungry and hopeless people cannot share the same values and goals of those living in peace and comfort, Wako Works of Art, Tokyo. 
Die Unsichtbaren, Kabinet fur aktuelle kunst, Bremerhafen 
Onzichtbare mensen, De Pont Museum voor hedendaagse kunst, Tilburg. 
2004 La Réserve, Fondation George Grard, Alveringem, 
The man who saved his own life, Wako Works of Art, Tokyo
.

Publicaties: M. Derickx, Kunst Universiteitssingel 40: Toon Verhoef, Jan van Munster, Henk Visch, Maastricht 2004
. C. van Lingen, Beelden liegen Niet, 2006. 
Come and see before it ends, Antwerpen, 2007. 
Henk Visch: how the other half lives, 2003. 
Henk Visch, SMAK, Gent, 2006
. The man who saved his own life, Tokyo, 2004
.