Gouden Handen
Mirjam Bakker en Wil van Blokland2011 Nieuw-West

Informatie

In 2009 werd aan de Postjesweg Het Atelier van Vera Yanovshtchinsky Architecten opgeleverd. Het nieuwbouwcomplex werd in 2012 door Woonstichting de Key overgenomen en bestaat uit drie blokken waarin bedrijfsruimten worden gemengd met sociale huur- en koopwoningen. Ook is er in Het Atelier ruimte voor bijzondere woonvormen, zoals Andalus, een woongroep voor Marokkaanse ouderen. Het complex staat in het hart van het Overtoomse Veld, een buurt waar Woonstichting De Key -samen met wooncorporaties Rochdale en Stadgenoot- sinds de jaren negentig werkt aan stedelijke vernieuwing. In de oranje entreehal van Het Atelier realiseerden kunstenaars Mirjam Bakker en Wil van Blokland in samenwerking met de bewoners het kleurrijke kunstwerk Gouden Handen.

Tijdens het vervaardigen van het kunstwerk Couleurs du Monde (2010) voor een ander woonblok van Het Atelier, ontdekten Bakker en Van Blokland dat vrouwen uit bepaalde culturen liever niet worden gefotografeerd. Hun handen vormen vaak een uitzondering. Dit gegeven namen Bakker en Van Blokland als uitgangspunt voor het kunstwerk Gouden Handen. Net als een jaar eerder, nodigden de kunstenaars bewoners van Het Atelier uit om bij te dragen aan het kunstwerk. In acht sessies werd het kunstproject voltooid: er werd een hennatatoeage workshop georganiseerd, handen werden gefotografeerd, foto’s werden op stof gedrukt en bevestigd op bolle ruitvormen en om vervolgens door bewoners te worden versierd met gouden ornamenten. Uiteindelijk werden de losse elementen als één geheel in een kubusvorm op de wand bevestigd. Daar vormen zij een universele groet: bewoners en bezoekers van Het Atelier worden door de Gouden Handen warm welkom geheten en vriendelijk uitgezwaaid.

Over Mirjam Bakker en Wil van Blokland

Het samensmeden van losse, persoonlijke onderdelen tot een sterk geheel is kenmerkend voor de community art projecten van Bakker en Van Blokland. Zij hechten er belang aan dat iedere deelnemer zich mede-eigenaar van het kunstwerk voelt. Doordat de bewoners zich medeverantwoordelijk voelen voor het kunstwerk neemt de kans op vandalisme af en neemt het gevoel van trots toe.