Door de ogen van bewoners
Dominique Panhuysen2010 West

Informatie

Samen met haar huurders werkt Woonstichting De Key aan buurten waarin het prettig wonen en leven is. Immers zijn de bewoners zelf het kloppende hart van de buurt en weten zij als geen ander wat er speelt. Maar hoe ervaren bewoners hun buurt? Vanuit deze vraag initieerde beeldend kunstenaar Dominique Panhuysen (1961) een mobiel kunstproject in de Baarsjes met de titel ‘De Baarsjes door ogen van bewoners’.

Het reizende fotodocument neemt de toeschouwer aan de hand en toont het stadsdeel vanuit het perspectief van de bewoners. Met het kunstwerk proberen Panhuysen en De Key de verschillende bewoners op een ongedwongen manier met elkaar in contact te brengen en nauw bij de buurt te betrekken.

Het kunstwerk

Ruim zeven jaar werkt Panhuysen nu aan een documentair fotoproject over Amsterdam. Met het project ‘Door ogen van bewoners’ benadert zij telkens twaalf bewoners uit één specifieke buurt of stadsdeel met de vraag of zij geliefde plekken uit dat deel van de stad met haar willen delen.

De persoonlijke verhalen achter deze voorkeuren vormden ook het uitgangspunt voor een serie foto’s over de Baarsjes. Hieruit spreekt een onverwachte, wellicht atypische visie op het leven in het stadsdeel. De uiteindelijke verzameling foto’s vormt een levendige collage van straatbeelden, doorkijkjes, bijzondere architectuurdetails en verborgen paradijsjes. Gebundeld in twaalf boekjes worden ze gepresenteerd in een speciaal voor dit project ontworpen fototafel die op reis gaat door de buurt. Op wisselende plekken in de Baarsjes kan zo kennis worden gemaakt met beelden en verhalen die vooral voor de bewoners een feest der herkenning zullen zijn.

Over Dominique Panhuysen

Panhuysen studeerde Fotografische Vormgeving aan de Kunstacademie St. Joost in Breda en is werkzaam als beeldend kunstenaar in Amsterdam. Het registreren van het bijzondere in het alledaagse is één van de opvallendste kenmerken in haar oeuvre. Ook uit de stadsdeelportretten die zij maakte van De Baarsjes blijkt een scherp oog voor het schone in het gewone. Gepresenteerd als reeks vertellen de foto’s een verhaal dat grotendeels ontspringt aan het associatievermogen van de toeschouwer.