Blombergplein
Agnes van Genderen1991 Centrum

Informatie

Hoewel een autonoom, vrijstaand kunstwerk de zichtlijnen van het centrale plein van de Oranje-Nassau Kazerne zou onderbreken en de weidsheid zou doen verminderen, versterkt het geïntegreerde kunstwerk van Agnes van Genderen de grootsheid juist. Van Genderen ontwierp voor het Blombergplein een bestratingschema van gele, blauwe en bruine klinkers.

De kunsttoepassing verbindt de hoofddoorgang aan de Sarphatistraat visueel met de voetgangersbrug over de Singelgracht. Het dynamische vormgebruik van gestileerde, bliksemachtige vormen versterken de voorwaartse beweging over het plein. Van Genderen laat zich in haar werk leiden door logica (of systematiek) en intuïtie. Dit samengaan van planning en toeval levert in het werk van Van Genderen wonderlijke patronen op. Van Genderen maakt tekeningen, grafiek en kunst in opdracht.

Oranje-Nassau Kazerne

In 1810 werd met de bouw van de Oranje-Nassau Kazerne aan de Sarphatistraat aangevangen. Het complex was bedoeld voor de in Amsterdam gestationeerde Franse troepen en ontworpen door de Franse genie-officier De Moras. De uitvoering was in handen van stadsbouwmeester Van der Hart. Toen de Napoleonistische tijd in Nederland in 1813 ten einde kwam, werd het gebouw in gebruik genomen door de Soevereine Vorst der Nederlanden Willem I (in 1815 zou hij tot koning worden gekroond) en werd de naam gewijzigd in Oranje-Nassau Kazerne.

Rond 1985 werd besloten de monumentale kazerne te restaureren en verbouwen. Behalve de renovatie van het negentiende-eeuwse pand tot woningen en bedrijfsruimten, bestond de stedenbouwkundige herinrichting van het gebied ondermeer uit de realisatie van een centraal plein, groenvoorziening, speelruimte en nieuwbouw in de vorm van een gebogen bouwblok en zes woontorens. Voor het ontwerpen van de woontorens nodigde Architectenbureau PRO zes buitenlandse architecten uit die in samenspraak elk een toren ontwierpen.

Over Agnes van Genderen

“Mijn werk bevat patronen, ritmes en structuren – vormen die ik mooi vind en die je ook ziet in de klassieke oosterse architectuur, in tegeltableaus in India en in de wereld van duizend-en-één-nacht. Zulke patronen hebben een wiskundige achtergrond en de magie daarvan boeit me.

Vaak begin ik mijn werk met wiskundige patronen, maar wat me daarna interesseert zijn de toevoegingen, de toevalligheden en de keuzes die ik tijdens het werken maak. Wat ik zoek is een eenheid van systematiek en gevoel.

Ik maak vaak series. Het zijn tekeningen in potlood of inkt, etsen, computerprints of zeefdrukken. Vaak gebruik ik meerdere technieken in één werk. Met grafische oplage-technieken ontstaan hierdoor toch unica’s.”